• Annika Andersson

Undertextning

Nästan alla produktioner jag gör är idag undertextade. Antingen bränns undertexterna in i filmen så att de inte går att stänga av eller så får man en separat fil som man laddar upp ihop med filmen. Svårt att veta vilket du ska ha? Scrolla längre ner så listar jag fördelar och nackdelar med de olika typerna.


Anledningen till varför många produktioner undertextas är just för att många idag tittar på video utan ljudet påslaget. Det finns lite olika siffror på hur många det är, jag har sett siffror mellan 70-90% och det är en väldigt hög siffra.


Det betyder att om du har 100 visningar på din film där du berättar något och den inte är undertextad så kan du räkna med att bara 10-30 st av de 100 visningarna faktiskt har kunnat ta till sig ditt budskap.


Men varför sätter man inte igång ljudet då?


Det är inte alltid lämpligt att ha ljudet igång på mobilen om man inte har hörlurar. Och har man hörlurar kanske man lyssnar på annat så som musik eller en podd eller en ljudbok. Man kanske nattar barn eller på annat sätt visar hänsyn till sin omgivning genom att inte ha igång ljudet. Försök vara uppmärksam på din situation när du själv kommer i kontakt med video.


Tycker du att det låter orättvist? Det är svårt att ändra ett beteende och är du osäker på vad dina följare föredrar så fråga dem. Tycker du det är krångligt och svårt att skapa egna undertexter så scrolla längst ner så hittar du en video på hur du skapar undertexter direkt i YouTube. Det är inte svårt men tyvärr tidskrävande om filmerna är långa. Det kan dock vara värt det om dina följare och kunder uppskattar det.


Inbrända undertexter

Texter som sitter fast i filmen och som inte går att få bort kallas för inbrända undertexter. De "bränns" fast i filmfilen och kan inte tas bort i efterhand. Fördelen är att de finns där direkt från början utan att man behöver klicka igång dem, plus att man har möjlighet att påverka utseendet i en större skala.

+ Du kan välja vilken färg, storlek och placering du vill ha.

+ Man behöver inte klicka igång dem utan de är där direkt från start


- Ej sökbart

- Kan inte stängas av eller tas bort i efterhand

- Stödjer ej flera språk


Workarounds

Du kan alltid välja att få två filer av samma film, en undertextad och en utan undertexter. På så vis kan du välja att visa filmen med eller utan undertexter vid olika tillfällen.


Användningsområde

Inbrända undertexter rekommenderas för kortare filmer du publicerar på sociala medier. De kortare filmerna tjänar mer på att ha undertexterna igång direkt från början än att exempelvis vara sökbara.


Undertexter på fil i filformat SRT (.srt)

Om du behöver ha undertexter i mer än ett språk så måste man kunna byta undertexten och det går inte om man bränner in den i filmen. Istället använder man undertext på fil, en sk SRT-fil. Man behöver ha en fil för varje språk och man väljer vilket språk som ska visas i videospelaren.

En annan fiffig sak med att undertexta sina filmer med en separat fil är att det är en textfil som också blir sökbar.



+ Du kan ha undertext på flera språk i samma film

+ Undertexten dvs det som sägs i filmen blir sökbart

+ Texten anpassas automatiskt efter vilken enhet du använder, exempelvis större på mobilen och mindre på datorn.


- Måste klickas igång för att den ska synas

- Kan ej anpassas i utseende i samma utsträckning som de inbrända


Workarounds

Gör du längre avsnitt för dina följare så kan du istället ha en vinjett eller rubrik på filmen som gör att man direkt vet vad det handlar om. På YouTube är det också inställt att om du i videon innan valde att sätta igång undertexterna så är de igång tills dess att du stänger av dem. Om filmen ändå publiceras i sociala medier är det vanligt att man lägger till en icon eller liten text om att man kan sätta igång ljudet eller texten.


Användningsområde

Används i regel mer direkt på videoplattformar så som YouTube eller på hemsidor än i exempelvis annonsering och marknadsföring. Undertexter används också ofta i exempelvis föreläsningar.


Så här undertextar du själv

Det finns många olika verktyg för att göra undertexter, själv använder jag Adobe Premiere Pro men det finns många fina verktyg som är helt gratis. YouTube har en där du också kan ladda ner filen i efterhand vilket gör att du till exempel kan skriva texten i YouTube för att sedan ladda upp den på Facebook.

För att undertexta din film i YouTube behöver du först ladda upp filmen. Därefter hittar du undertexter i menyn.


Vill du inte göra det själv?

Det finns hjälp att få! Beroende på längden på din film och vilket språk du behöver så gör vi det antingen tillsammans eller så hjälper jag dig vidare att hitta rätt samarbetspartner.

Om Andersson Film & Media AB

Andersson Film & Media är ett produktionsbolag med bas i Skövde som hjälper drivna entreprenörer och företagare att skapa professionell video och content till hemsidor och sociala kanaler. 

Kika gärna runt här på hemsidan och har du några frågor, idéer eller tankar du vill bolla så hör av dig!

Annika Andersson

Medieproducent, Andersson Film & Media AB

  • Instagram
  • YouTube
  • Facebook
  • Linkedin

© 2020 Andersson Film & Media AB

Made with ❤️ in Skövde