• Annika Andersson

Olika sätt att använda film i rekrytering

Ett starkt varumärke är en fördel när du ska rekrytera och jag tänkte prata om två olika sorters rekryteringsfilmer jag producerat.


Den första är mer subtil i sitt syfte att rekrytera, den stärker istället sitt varumärke utåt mot en framtida målgrupp genom att lyfta medarbetarna. Det är alltså inte uttalat från filmens start att syftet är att stärka upp företagets framtida rekrytering, det får vi istället veta i slutet.



Den andra rekryteringsfilmen är rak på sak i sin kommunikation och det råder inga tvivel om att det handlar om just rekrytering av mekaniker. Den här filmen är egentligen en variant av platsannons men mycket muntrare och mer tilltalande än en formellt skriven text plus att vi får besöka arbetsplatsen och träffa våra potentiellt framtida kollegor.



Vad tycker du? Skulle du söka tjänsten eller tipsa någon du känner?

  • Facebook
  • YouTube
  • Linkedin
  • Instagram

© 2020 Andersson Film & Media AB