• Annika Andersson

Vilken typ av film är bäst för företag?

Vi vet alla att film är ett väldigt bra kommunikationsverktyg. Det är lättillgängligt och visuellt beskrivande och lockande för ögat. Du får information direkt från källan och kan skapa en djupare relation med avsändaren.


Hur vet man då vad man behöver för slags film? Var börjar man?


Jag tänkte berätta om de tre vanligaste formerna av filmer jag gör och vad deras huvudsakliga syfte är. Vi börjar med företagspresentationer.


Film om företaget

När jag började frilansa och startade mitt bolag så var de allra första filmerna jag gjorde just företagspresentationer. Under åren så har de växt i antal och det är en väldigt bra film att börja med av flera olika anledningar. Det första är att en företagsfilm ger en väldigt bra sammanfattning av vem ni är, vad ni gör och varför ni gör det ni gör. En företagspitch som sköter sig själv på hemsidan när du gör annat. Det kan väl inte bli så mycket bättre?


En annan anledning till varför det är bra att börja med en företagspresentation är att den ofta är längre än exempelvis en annons för en tjänst eller produkt. Det här betyder att man utifrån sin företagsfilm kan fortsätta skapa exempelvis just annonser för produkter och tjänster. Vilket blir väldigt kostnadseffektivt eftersom man många gånger inte behöver göra ytterligare inspelningar för att sälja sin tjänst eller produkt. Man har ju redan filmat allt det i sin presentationsfilm.


Här kan du se en företagspresentation jag producerat:


Inspelade intervjuer, samtal eller berättelser

Har tidigare berättat om att intervjuer är väldigt användbara och det är ett väldigt enkelt format att arbeta med. En intervju är riktigt bra när du vill skildra vittnesmål eller sprida kunskap. I en intervju kan man välja att klippa bort den som intervjuar eller så kan man inkludera sig själv och föra ett intressant och fördjupande samtal.


En berättelse påminner om en företagspresentation men har som syfte att komma i kontakt "connecta" med sin målgrupp. Man skulle också kunna kalla det för en slags vlogg för företag. Där man förmedlar sin berättelse, sin kunskap vidare och fångar upp följdfrågor och kommentarer efteråt när man publicerat filmen. Det här är ett utmärkt sätt att skapa engagemang i sina sociala kanaler och bjuda in till debatt eller samtal inom sitt område.




Filma föreläsningar

Det senaste halvåret har jag spelat in fler föreläsningar än någonsin och jag tror att det är för att många fått upp ögonen för hur bra det är att kunna spara informationen och dela med sig av den senare. Det är mycket förberedelser som hör till en bra föreläsning så varför låta all den tiden bara mynna ut i kanske en till två timmars föreställning?


De föreläsningar jag spelat in är för det mesta endast för internt bruk inom företaget. Här använder man inspelningen exempelvis för att de som inte kunde närvara ska kunna ta del av samma information som resten av företaget. Man kan också använda materialet för vidareutbildning av sin personal eller föra vidare materialet till exempelvis medlemmar inom ett nätverk.


Det finns också ett annat sätt att spela in sina föreläsningar på och det är genom att välja ut specifika delar av sin föreläsning för vidare marknadsföring i ex sociala medier. Professionella föreläsare vill oftast inte ge bort allt sitt material på en och samma gång utan syftet är att sälja föreläsningen till fler kunder och få stå på scenen fler gånger. Vill du kunna visa vad du går för och ge ett smakprov på ditt framträdande så är det här rätt väg att gå. Så med andra ord, du visar vilka otroligt fina och goda russin du har i din kaka och kan därför sälja fler kakor.


Här kommer ett exempel:

(Någon mer än jag som blev sugen på kakor? 😁)


Har du frågor och funderingar kring vilka dina möjligheter är så tveka inte att höra av dig!

Vi ses! 👋

Om Andersson Film & Media AB

Andersson Film & Media är ett produktionsbolag med bas i Skövde som hjälper drivna entreprenörer och företagare att skapa professionell video och content till hemsidor och sociala kanaler. 

Kika gärna runt här på hemsidan och har du några frågor, idéer eller tankar du vill bolla så hör av dig!

Annika Andersson

Medieproducent, Andersson Film & Media AB

  • Instagram
  • YouTube
  • Facebook
  • Linkedin

© 2020 Andersson Film & Media AB

Made with ❤️ in Skövde